کتابخانه عمومی فردوسی سنندج

آدرس:سنندج، خیابان فردوسی، جنب مخابرات تلفن 08733285413 کدپستی 6613715141

آدرس:سنندج، خیابان فردوسی، جنب مخابرات تلفن 08733285413 کدپستی 6613715141

کتابخانه عمومی فردوسی سنندج

کتابخانه عمومی فردوسی

طبقه بندی موضوعی

حضور استاد حیرت سجادی در کتابخانه عمومی فردوسی

استاد سیدعبدالحمید حیرت سجادی متولد 1308 از نویسندگان و پژوهشگران بنام کردستان است و حاصل 50 سال تحقیقات او، انتشار کتب متعدد و مراجع تاریخی و فولکلوریک ارزشمندی است که از جمله آنها می توان به گزیده ای از «تاثیر قرآن بر نظم فارسی»، «روش درست نویسی»، «گلزار شاعران کردستان»، «شاعران کرد پارسی گوی»، «نمازخواص»، «تضمین، ترصیع و تلمیح آیات قرآن در اشعار فارسی»، «پیغمبران قرآن در قلمرو شاعران»، «تاریخ آموزش و پرورش کردستان»، «ایلات و عشایر کردستان»، «پند پیشینیان» به زبان کردی و آثار دیگر اشاره کرد.

استاد حیرت سجادی در این نشست به بیان زندگی نامه خود پرداخت و گفت: «به مدت 14 سال تا سال 56 نویسنده رادیو ایران بودم. سال 43 وارد تحقیق و پژوهش شدم. بر روی موضوعاتی مانند امثال و حکم کردی و آثار شعرای کرد کار می کردم و مسایل فولکلور را پی می گرفتم. ماحصل کار و تلاش من بعد از 18 سال انتشار سه کتاب بود که یکی «تاثیر قرآن بر نظم فارسی»، دوم «شاعران کرد پارسی گوی» و دیگری هم «پند پیشینیان در کردی با مشابه فارسی».

این استاد عرصه فرهنگ و هنر سالها به عنوان معلم فعالیت کرد و زندگی اش در سنندج، ارومیه، مشهد و تهران با تجربه کار در رادیو و مطالعه تحقیقات همراه شد و اینک بعد از بازنشستگی در سنندج زندگی را سپری می کند.

لازم به ذکر است که پدر حیرت سجادی نیز که به «رکن الاسلام» شهرت داشت، از ارکان تاریخ آموزش و پرورش استان کردستان بود و در سال 1286 بعد از تاسیس نخستین مدرسه مردمی علوم جدید، نماینده دولت برای احداث اولین مدرسه دولتی در کردستان شد و به همین دلیل وی را پدر و بنیانگذار آموزش و پرورش در سنندج می دانند.


  • کتابخانه فردوسی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی